Dimarts, 10 Març 2020 12:10

Reciprocitat, ens estimem la nostra llengua

Escrit per Decidim! l'Alcoià i el Comtat

Amb la paulatina aprovació dels Estatuts d’Autonomia es posen en funcionament posteriorment les televisions autonòmiques amb l’objectiu de dignificar les llengües pròpies dels territoris amb llengua pròpia, cooficial com és el cas del País Valencià.

Canal Nou va iniciar les emissions oficialment el 9 d’Octubre de 1989 més avant el 1997 s’incorporaria a la graella Punt 2, el segon canal de Radiotelevisió Valenciana, fins que el Partit Popular que tenia el poder de fer i desfer en la Generalitat la va tancar en 2013.

Per la seua banda, a Catalunya es posava en marxa l’11 de Setembre de 1983 TV3 i Catalunya Ràdio. Mentre que pel que fa a IB3, la televisió autonòmica de les Illes Balears, va començar a emetre en fase de proves l’1 de març de 2005. Així i tot, els seus informatius es varen posar en marxa en maig, sis mesos després. Fou la sisena cadena autonòmica que es va posar en marxa. Mentre al País Valencià recuperàvem la radiotelevisió pública valenciana amb À Punt en juny de 2018 amb la posada en marxa per part de la Generalitat.

Des de Decidim l’Alcoià i el Comtat volem reivindicar la posada en marxa de la reciprocitat, que molts col·lectius demanen des de fa anys, entre les televisions i ràdio dels territoris que compartim llengua, com per exemple la televisió d’Andorra, donat que l’empresa privada no promociona la nostra llengua. Una reciprocitat que ja existeix entre Catalunya i les Illes Balears. Tot i ser una promesa del govern del Botànic, de moment el País Valencià queda fora d’esta equació, un fet impensable en ple segle XXI quan la nostra ciutadania pot veure a través d’Internet o contractant serveis televisions de tota Europa.

Si bé és cert que s’estan compartint una part de la programació com ara Merlí, La Fossa, Atrapa’m si pots (Agafa’m si pots a Catalunya i les Illes), o bé el programa Jo en sé més que tu que compartim amb IB3.

Una reciprocitat per la qual portem anys i panys treballant, si bé és curiós que ja que des del 2001 aproximadament, els diferents governs de Madrid venen signant la Carta de Llengües minoritzades i per tant tenen obligació de facilitar els mecanismes pertinents perquè açò siga una realitat novament.

Finalment, seria bo no oblidar que a l’Alguer d’administració italiana també s’usa el valencià o alguerès com s’anomena allà. Com resa l’última campanya de la Plataforma per la llengua som 10 milions de parlants i tenim dret a compartir-la per poder enriquir-nos.

És per això que des de Decidim l’Alcoià-Comtat demanem que les promeses del Consell es porten a terme i es complisca Carta de llengües minoritzades amb una demanda ja històrica de la nostra societat per fer efectiva la reciprocitat entre À Punt, IB3 i TV3.

DEDICIM, PLATAFORMA PEL DRET A DEICIDIR DE L’ALCOIÀ I EL COMTAT

l’Alcoià i el Comtat, 10/03/2020