Dilluns, 20 abril 2020 13:29

25 Abril de 2020, sacsejades per la pandèmia

25 Abril de 2020, sacsejades per la pandèmia CCMA

Les grans pandèmies i altres catàstrofes colpegen cada cert temps la nostra societat. Tal com ens ensenya la història, la reconstrucció social, política i econòmica posterior a la crisi determina les característiques dels següents anys, dècades i inclús segles. Així ha ocorregut al nostre país històricament i així ocorrerà amb la crisi generada per la COVID19 i els seus efectes sanitaris, socials i econòmics.

El 25 d'abril commemorem la catàstrofe de 1707, per la transcendència històrica i la significació que té per al poble valencià. La batalla d'Almansa va ser una més de les que es van produir dins de la guerra entre els imperis europeus del 1701 al 1715, i en ella es va decidir la successió a la corona hispànica. Per a nosaltres com a poble valencià va representar la pèrdua de 30.000 vides, dels nostres Furs i el nostre autogovern. Aquesta guerra hispànica i europea es va convertir, entre nosaltres, en una veritable confrontació civil entre el poble pla i les elits que conservaven els poders. Aquests fets han condicionat els darrers tres segles de la nostra història.

Amb la pandèmia de 2020, veiem que, salvades les distàncies en el temps, tornen a repetir-se alguns dels trets característics de les anteriors: el poble patint la pandèmia mentre la combat i garanteix els serveis essencials per a la vida, mentre les elits econòmiques intenten imposar-hi una gestió i eixida que els permeta mantenir i incrementar els seus guanys i el seu poder. Depén de l'ordre de preferències  i on situem la vida i els drets del conjunt de la societat, d'una banda, i els interessos econòmics de la minoria privilegiada de l'altra.

Hem vist també com la gestió de la crisi està produint visions, prioritats i objectius diferents dels diversos estats i entre els estats i els territoris. Així hem comprovat com des del govern de l'Estat espanyol i malgrat les contradiccions, s'ha prioritzat una gestió centralitzadora, policial i militar i s'hi han imposat majoritàriament els interessos del capital. Des de la Generalitat valenciana, en canvi, s'ha optat per una major sensibilitat envers les propostes de la societat civil, una major rapidesa en la resposta sanitària i una visió més social i autocentrada de l'eixida de la crisi.

Aquesta crisi ha posat al descobert totes les mancances i desequilibris que arrosseguem com a societat des de fa molt de temps i que s'havien incrementat amb la gestió neoliberal de les darreres dècades. Tenim el convenciment, però, que tant el model de gestió com les alternatives a l'eixida de la crisi no estan determinats per cap força sobrenatural sinó que depenen de cadascú/una de nosaltres individualment i de la societat en el seu conjunt. Les característiques del model social que s'articularà en els pròxims mesos i que ens condicionarà les pròximes dècades encara no estan determinades i les podem condicionar a favor de la majoria social.

Aquest 25 d'abril i al bell mig d'una pandèmia la magnitud final de la qual encara no podem avaluar, des de Decidim emplacem el conjunt de la societat valenciana, el poble, les seues entitats i institucions a treballar sense defallir per a garantir una millora de la gestió sanitària, incrementant els recursos d'infraestructures, tècnics i humans tant com calga, i a reconéixer i garantir la prioritat de tot el sistema públic, tant en sanitat, com a l'ensenyament, als serveis socials, a l'habitatge i a l'economia productiva respectuosa amb el medi i al servei del conjunt de la societat

enfront de l'especulativa, tot garantint que hem d'avançar decididament cap a un País Valencià més humà i sostenible i amb més sobirania sanitària, alimentària, hídrica, energètica, industrial i financera.

Es tracta d'avançar, fet i fet, cap a un País Valencià sobirà i més autosuficient on la vida i la seua qualitat siguen el centre de totes les polítiques i de totes les institucions.

Decidim.
País Valencià, abril de 2020